SeInDaH SaLaM.. SeMaNiS SeNyUmAn

"BeAuTiFuL DaY"

Daisypath Anniversary tickers

My StReNgHt

xslide1.gif xslide2.gif xslide42.gif

bHQ9MTI1MDE3NzY3Njc*NiZwdD*xMjUwMTc3Nzg3NzY2JnA9NTQ3ODEmZD*mbj1mcmllbmRzdGVyJmc9MSZvPTI*ZTMxM2VmNDIyODQ4ZTk5OWFkZWJiMDAzZWRjZTY3.gif

My WeDdINg

Sunday, December 27, 2009

Me & My HuSbAnD

" Ya Allah dengan redhaMu jadikan kami sepasang suami isteri yang saling mencintai di kala dekat dan menjaga kehormatan kami di kala kejauhan. Saling menghibur di kala duka dan saling mengingati di kala bahagia. Saling mendoakan dalam kebaikan dan ketaqwaan serta menyempurnakan amal ibadat. Ya Allah, sempurnakanlah kebahagiaan kami dengan menjadikan perkahwinan ini sebagai ibadah kepadaMu serta bukti cinta kami kepada RasulMu"
Azman & Hazrina
4 Disember 2009



Read more...

Wednesday, December 23, 2009

@@@ My WeDDinG DaY @@@

My Happy & Lovely Family
I Luv you all
My Heart & My Soul

My Flowers
My Lovely Sisters

My Second Family

Read more...

Saturday, November 28, 2009

Rindunyerrrr

- Selagi Ada Rindu -
Selagi Ada Bulan Mentari
Selagi Ada Berkasihani
Selagi Ada Bulan Dan Bintang
Selagi Ada Berkasih Sayang
Selagi Ada Ombak Dan Laut
Selagi Hatiku Terpaut
Selagi Ada Turunnya Hujan
Selagi Ada Rahmat Tuhan
Selagi Ada Langit Dan Bumi
Selagi Cintaku Bersemi
co
Selagi Ada Waktu
Selagi Ada Rindu
Biar Beribu Batu
Ingin Aku Bertemu
Oh Kasih (Oh Kasih)
Damailah (Damailah)
Engkau Disana
Ku Berdoa (Ku Berdoa)
Pada Tuhan (Pada Tuhan)
Agar Kau Bahagia

Read more...

Wednesday, November 25, 2009

Selamat Tinggal Sayangku..

...Kenangan Terindah...

Aku yang lemah tanpamu
Aku yang rentan karena
Cinta yang t'lah hilang
Darimu yang mampu menyanjungku

Selama mata terbuka
Sampai jantung tak berdetak
Selama itu pun aku mampu
Untuk mengenangmu

Darimu kutemukan hidupku
Bagiku kaulah cinta sejati

Chorus :
Bila yang tertulis untukku
Adalah yang terbaik untukmu
Kan kujadikan kau
Kenangan yang terindah dalam hidupku
Namun takkan mudah bagiku
Meninggalkan jejak hidupku
Yang t'lah terukir abadi
Sebagai kenangan yang terindah

Darimu kutemukan hidupku
Bagiku kaulah cinta sejati


P/S... Selamat Tinggal sayangku.. Di izinkan Allah kita akan bersama. Ku tetap menyayangimu..

Hanya Allah yg tahu perasaan kita berdua..

Read more...

Friday, November 13, 2009

TeH PaNaS & TeH SeJuk

Di suatu pagi yg menyinar..di warung kopi,terdapat seorang penduduk org asli yg ingin minum pagi di warung tersebut. apabila tuan warung ingin mengambil order..
bertanyalah org asli ini.."berapa harga teh panas dan berapa pula harga teh sejuk"
...jawab tuan warung.."teh panas RM0.70 ,teh sejuk RM 1.20..."
..maka org asli tersebut meminta teh panas..apabila teh panas telah sampai..cepat2 org asli tersebut meminumnya sampai habis....
pelik tuan warung melihatnya....lalu beliau bertanya.."kenapa kamu minum terlalu cepat..tak rase panas ke..??"
jawab si org asli tersebut.."emm..mestilah kene minum cepat teh panas ni, kalau minum lambat nanti jadi teh sejuk, kene plak bayar Rm1.20..saya ada Rm 0.70 je.."..
tuan warung pun tersengih...

Read more...

SaLaH FaHaM

Ada dua org anak kembar. namanya tam dan toni.mereka sudah dewasa dan telah beristeri. Tam mempunyai sebuah perahu yg sangat usang.Kebetulan suatu hari isteri Toni meninggal ketika menaiki perahu Tam. Beberapa hari kemudian seorang wanita tua berjumpa dgn tam, dan secara tidak sengaja menyangkanya Toni yg baru kehilangan isterinya.

Wanita itu berkata kpd Tam ” saya turut bersedih atas kehilangan yg anda rasakan.Tentu anda merasa sedih. “Tam yg menyangka bahawa wanita itu bercakap tentang perahu menjawab, “tak apalah, sebenarnya memang dah lama saya ingin membuangnya… ..dah tua,lagipun memang tak berapa menarik sejak pertama kali melihatnya. Bahagian bawahnya sudah lapok dan berbau busuk. Bahagian buntutnya dah teruk , lubang bahagian depannya pun dah sangat lebar.

Setiap kali aku menggunakannya, lubangnya bertambah besar dan bocor. ” saya rasa yg paling merosakkanya ialah semasa saya meminjamkannya kepada 4 org kawan. Saya sudah ingatkan kawan2 keadaannya sudah tidak berapa baik. Tapi mereka masih juga mahu menggunakannya. Mereka berempat cuba masuk ke ke dalam serentak dan akhirnya ia terbelah ditengah2. Mendengar kata2 itu wanita tua itupun pengsan… .. huhuhu…

...hampeh...

Read more...

Thursday, November 12, 2009

HeHeHe

Bila boss tiada di pejabat:AKU LAH BOS YG TAK BERTAULIAH HAHA

Bila boss panggil :NAK KENA SURUH BUAT KEJA LAGI LAH TU HURM!!!!
Bila kena hadiri mesyuarat :
MALAS NYER AKU

Bila dapat projek baru dari boss :ADUS GERAM NYER!!!!

Bila tengah cari idea untuk projek baru :TAK TAHAN!!!!
Bila projek yang boss bagi susah nak buat :
SAMPAI BILA NAK KENA SURUH

Bila otak jam... :BILA LAH AKU NAK KAYA KALO MACAM NI???

Bila 'client' banyak songeh dan berlagak pandai : @#$%&*+>?

Bila projek disiapkan dengan jayanya : FUHH BANGGA TAK INGAT

Bila boss suruh kerja lebih masa (OT) :NI YANG LEMAH NI

Bila dapat gaji : HAPPY GILERR!!!


Read more...

Wednesday, November 11, 2009

KhAsIaT TeLoR


Hahaha.. Aku jumpe cite ni dlm blog adik ipar aku.. Aku excited bila cite psl khasiat telur ni. Sbb aku ni x suka mkn telur kuning just warna putih jer.. So bl aku bc citer ni.. den terkodu jap.. korang bc la yer.. malas nk cito..hehe

Aziz dan Ani membawa anak lelaki mereka yang berusia 6 tahun ke klinik.Walaupun pada mulanya agak malu dan segan, akhirnya mereka membuka mulutjuga menceritakan kebimbangan mereka tentang kemaluan anak mereka yang agak kecil berbanding kanak-kanak lain yang sebayanya.Selepas melakukan pemeriksaan, doktor berkata,"beri makan telur separuh masak setiap pagi. Lama-lama besarlah tu.

"Besok pagi, apabila anak lelaki mereka hendak bersarapan, terkejutlah dia melihat ada 10 biji telur di meja makan."Telur ni untuk saya ke mak?", tanya si anak."Engkau makan dua biji saja. Yang lain tu untuk ayahkau punye", kata emaknya.

Ha........Lu Pikir ah sendiri........!

Read more...

Tuesday, November 10, 2009

JuSt 4 FuN

1. Apakah benda yang paling penting dalam hidup kamu?
banyak benda....paling penting...hp, laptop, rumah n kereta. Tetapi perkara yang paling penting dalam hidupku..tiada yg lain.. tentulah.. Ibu dan ayah serta adik2ku , tanpa mereka 'Siapalah aku".


2. Apakah benda akhir yang kamu beli dengan duit sendiri?

x pasti apa yg terakhir...tapi 2 minggu lepas aku beli brg hantaran gn duit sendiri.. jam n handbag jenama BONIA. Mahal tuh.. tp skali seumur hidup kan.


3. Di manakah tempat impian perkahwinan kamu?

di rumah ibu ayah.. kerana di rumah itulah bermulanya hidupku..tempatku membesar bersama adik2ku dan byk kenangan kt situ.


4. Berapa lama hubungan kamu berkekalan?

ntah lah.. byk no hubungan.. Alhamdulillah.. Stakat sume hubungan yg dijalinkan sume berkekalan..


5. Adakah anda sedang di lamun cinta?

hahaha...x dilamun dan x angau pun.... aku dh nk kawin pun. Jgn bercinta skrg.. nnt cpat boring. Cinta lps kawin je lah..


6. Di mana restoran akhir kamu makan malam?

kat Pizza Hut.. My fiancee blanja. Aku makan jer..org belanja kan.


7. Namakan buku terakhir yang kamu beli?

hmmmm...novel dah lama x beli....tapi aku beli majalah. majalah yg terakhir aku beli...majalah ANIS bln Nvember.....


8. Nama penuh anda?

hazrina binti zainal.....maksudnyer.. org yg sentiasa gembira dan tersenyum. Manis x senyuman aku nie? hehhee

9. Kamu lebih senang dengan ayah atau emak?
emmm..dua2 aku rapat....aku sayang ibu n ayah.. pd mrk tmpat aku luahkan perasaan. tp x semua lah.. aku kn gak blajar berdikari n solve the problem.

10. Namakan seorang yang kamu ingin jumpa dalam hidup kamu?

aku nk sgt jumper...hmmm... biarlah rahsia.. Hanya Allah yg tahu. tp yg pastinya klu x jumpe kt dunia aku berharap sgt berjumpe diakhirat.

11. Sebutkan nama 8 sahabat yang rapat dengan kamu?
aku ader ramai kawan gak. Sume aku rapat.. yg paling aku rapat Azni, Abi, abg Zul n kak ani. Mrk lah tempat aku meluahkan perasaan..

12. Adakah kamu mencuci pakaian sendiri?
basuh sendiri lebih puas hati wlupun mesin basuh ader.

13. Tempat yang paling seronok yang kamu ingin pergi?

tempat yg paling teringin nak pergi ... Aku nk sgt g umrah atau menunaikan haji ngan ibu n ayahku.. tp aku tahu aku x dpt g ngan mrk.. Sbb ibu n ayah ayah dh janji nk bw adik2ku .. Insyallah...i will go umrah n menunaikan haji one day.... I hope.. because that is my last request.. before i close my eyes forever n ever...

14. 8 perkara yang saya gilai?

- recite Al-Quran
- chatting
- novel
- magazines
- shopping
- korean movie
- surfing
- singing

15. Pelukan atau ciuman?

hug n kiss la.. nk dua2

16. 8 buah buku yang paling baru di baca?

x ingat la.. tp aku ader bc buku teks bhs inggeris tahun 1 , 4 dan 5. td aku br selak buku teks thn 6.. nk membacenyer tahun dpn la..

17. 8 buah lagu selalu di dengar kebelakangan ini

byk la.. tp yg pastinya sume lagu lame2. Mklumlah dah tua la katakan.. lgpun lagu lame2 ni byk maksud tersirat..




Read more...

penatnyer..


Salam...
Hai my fren. Hr ni br ader peluang aku nk berblog. Hmm.. mggu lepas aku ader kursus kt kl. Biase lah , bl akhir tahun mcm ni ader kursus khas utk warden. Bkan warden penjara tau..tp warden asrama..hehehe. Kursus Profesionalisme Warden...pergh.. bl dgr mcm hebat jerr.. padahal byk perkara dan tggjawab yg perlu di pikul. Kursus ni diadakan selama 4hr 3mlm jer. Aku dpt 3 rakan baru.. dr berlainan daerah.. seronok dpt member baru.. fikiran lbh krg sm jer..smpai aku x sadau yang aku ni nk masuk 29thn dah.. heheh next year..tambah satu nombor lg.. redha je lah... Balik dr kursus, jumaat tu aku g skolah. Arggh..tension tul.. maner xnyer kertas peksa penuh atas meja.. Guru2 bgth padaku.. Hr isnin mrk nk markah.. pergh.. x terdaya rasenya.. Aku perlu siapkan jg.. ASAP la kapla otak aku nih.. Hr jumaat mlm br aku start menanda kertas. X kira waktu..aku terus menanda.. Akhirnyer... Alhamdulillah, Walaupun aku tension..tp aku berjaya siapkan juga keje nih..
Read more...

Monday, November 2, 2009

HaLLoOOooO..

Assalammualaikum.. i'm back. sorry to u all coz i dh lame x update blog. i'm toooo busy with my work and my preparation 4 my wedding.. it's just around d corner.. NERVOUS.. i x nervous pun.. cume keliru jer.. betul ker aku nk kawin?..hehehe. Mcm mimpi jer.. Ye lah.. sape sangka aku bertemu jodoh akhirnyerr... Aku ni insan biasa.. yelah.. body mantap, muka lawa sikit dari Erra Fazira hehehhe.... tp klu dh jodoh Allah dh tetapkan .. Alhamdulillah..Kita terima lah dengan hati yang terbuka.. Aku bersyukur kepada Allah, kerana banyak dugaan sepanjang hidupku dapat ku lalui dan ku tempuhi dengan tabah. Jatuh bangun ku .. Setiap dugaan yang ku hadapi, ada hikmah di sebaliknyer. Sokongan dr keluarga dan diri sendiri menjadikan aku seorang yg tabah menghadapi sgalanyer.. Aku ingin menjadi insan yang berjaya di dunia dan di akhirat. tp, ader satu perkara yg aku rasa msh tidak berjaya... Aku tidak berjaya menjadi seorang kakak yang boleh dibanggakan dan di contohi buat adik2ku.. aku byk kekurangan.. Adik2ku faham maksudku... Buat adik2ku Along minta maaf banyak2 pada anda semua.. Sepanjang kita bersama dan membesar bersama.. Along bukan kakak yang terbaik buat korang. Sepanjang kiter brsama.. byk perkara yg kiter lalui..ader yang pahit ader yg manis.. perselisihan faham antara kite sentiasa bertamu bila kiter brsama. Ntah lah.. mgkn faktor usia yg menyebabkn akak ni mudah tersinggung dan terasa hati.. Akhir kata.. maafkan akak hr ini, semalam , akan datang dan selamanya. Panjang umur, murah rezeki kita bertemu lagi .. bye...
Read more...

Sunday, October 18, 2009

Ntah..

Huarghhhhhhh.... Ngantuknyer.... Time too sleeep.. I want to recharge my body . Its tooo tired. Sooo.. good nite everybody.. till we meet again..
Read more...

Wednesday, October 7, 2009

CaRa2 Nk CoVeR MalUuUu..

1. Kalo tersepak batu: Jangan terus bangun, sebaliknyer anda baring dan terus berguling-guling hingga jauh dari perhatian ramai...lepas tu baru bgn bila takde orang nampak..

2. Kalo terjatuh beskal: cepat-cepat naik beskal anda semula dan jatuhla lagi sehingga berkali-kali supaya orang ingat anda saje-saje buat lawak...

3. Kalo terjatuh tangga: terus bersilat seolah-olah anda dirasuk atau sedang berlawan dengan makhluk halus...

4. Kalo terjatuh dalam longkang: pungutlah sampah yang ada sambil marah-marah dengan suara yang kuat, pasti orang menyangka anda seorang yang amat prihatin terhadap kebersihan..

5. Kalo jatuh ketika nak naik bas: jeritlah kuat-kuat.." oi! apa tolak-tolak ni?" walaupun tiada orang di blakang anda....

6. Kalo terjatuh di dpn bus stop: terus buat-buat pengsan sehingga ada orang membantu anda..kalo takde..baring terus sampai malam dan takde orang lagi kat bus stop tu...haa...ni lah masa sesuai untuk bangun semula....

7. Kalo jatuh tergelincir kat lantai licin: tarik la kawan (atau sesiapa yang ada kat sebelah anda) untuk jatuh bersama-sama supaya tak lah anda sorang je yang dapat malu...ye tak?....
Read more...

Arrghhh..

Salam.. pakabor semua..
Maaf bebanyak dh lama aku x berblog. Maklumlah kesihatan tidak mengizinkan. Last week, aku demam. Siang hari ok.. bila malam menjelma..badan aku mula panas.. hmmm aku demam malam.. Smpai ke hari ni, aku masih demam, batuk dan selsema..hah ko,siap pakej. Ingat g becuti jer ader pakej..hahaha. So bl g sekolah, aku x dpt nk bersuara. Suara rock tuuuu.. Anak2 muridku tergelak bila mrk dgr suara jantan aku ni...
Read more...

Tuesday, October 6, 2009

Ponteng..oh..ponteng


Hmmmm.

Pelajar ponteng sekolah lagi... X tau nk kata ape dah.. Sakit kepala bile pikir pekara ni. Nk kate x ckp makan.. rasenyer makanan berlambak kt dewan makan asrama tu. nk kate sakit..x pulak.. Tapi ni adalah sikap diri pelajar tersebut. Dh banyak kali di tegur supaya ubah perangai malas tu.. tp, xder perubahan. Menipu dan bg alasan yg x logik dah biaser.. aku pun dh terlalu masak ngan jawapan mereka ni.. Soooo... jika sesapa yang terbaca blog ni.. tolong2lah bagi pandangan pada aku dalam mengatasi pelajar bemasalah ni. Ikut hati aku ,nk buang jer pelajar..tp aku sayang kt budak2 ni. Aku x pernah menggunakan kekerasan terhadap mereka.Yang pastinya..Aku xnk mereka keciciran dalam hidup mereka. Aku xnk melihat mereka berada di takuk yg sama. Aku mahu mereka ubah persepsi dan kehidupan mereka di masa akan datang. Orang asli boleh berjaya.. Aku yakin..

Read more...

Monday, October 5, 2009

LuAhAn HaTiKu..

Arrrghhhhhhhh....
Tension tul hari nie.. Aku x tau nape ngan kepala aku ni.. Sendat dan padat rasenyer.. X tau nk luah n citer pd sape.. Aku rase serabut sangat.. Nk pecah dh nie.. Tekanan ngan keje, tekanan persekitaran aku ..dan mcm2 lagi la.. Aku br je baik dr demam.. Hr tu semua sendi2 aku sakit..kepala aku ni sakit sangat, setiap kali aku makan mesti aku muntah semula..ntah la..mgkn salah makan..atau krn usia aku dh semakin meningkat..dah tua la tu..hehe.
Pernah tak korang ader perasaan cemburu? mesti ader kan.. aku pun ade gak prasaan cemburu.. tp aku x reti nk luahkan..msti aku pendam.. kadang2 aku terlepas gak amarah cemburu aku tu.. tp sape la aku ni kan.. manusia biasa yang bukannyer sempurna.. pasti ade kekurangan. Dan satu lagi... aku ni bila ader masalah , aku x pandai nk luahkan atau dok beceriter ngan orang.. Aku hanya pendamkan saje.. sampai st peringkat kepala aku ni sakit sgt pikir mslh yg x prnah settle.. Org pnh cakap, bile ade mslh jgn simpan nnt ia akan memudaratkan diri kiter.. Aku cb nk luahkan, nk kongsi cite tp x tau kt saper.. Yang pastinya.. aku luahkan padaNya.. DIA yang sentiasa mendengar isi hatiku selama ini.. PadaNYa aku meluahkan segala2nya yg terbuku dlm hati ini, padaNya jg tempat aku menangis.. Ya Allah hanya padaMu tempat ku mengadu dan memohon petunjuk dariMu..

Read more...

Wednesday, September 30, 2009

PeKaBor..

Assalammualaikum...
Hmm.. dah hampir seminggu sekolah bermula.. Hari raya masih terasa. Hr isnin hr tu..aku xder mood nk ngajor. Enjin msh cuti lagi.hehehe. Msh dlm mood raya.. Hari kedua br mood raye dh krg.. Sebenarnyer..byk cite yang nk di ceritekan pada korang.. Psl hari raya, psl suka duka aku sepanjang aku bercuti.. Nantilah ye.. biler aku dh brsedia aku cite eh.

Read more...

Saturday, September 26, 2009

SeLaMat Hari RaYa..



Read more...

Thursday, September 17, 2009

@@@ AnDai KaTa @@@

"Andai kata CINTA itu suatu pengorbanan,

Mengapa pengorbanan itu bukan noktah sebuah CINTA?

Andai kata DERITA itu harga sebuah CINTA.

Mengapa CINTA itu semakin sukar untuk dimiliki?

CINTA ... Umpama Kota Kristal,

Indah di penglihatan,

Derita di perasaan...."

Read more...

Tuesday, September 15, 2009

SiApAkAh OrAnG YaNg PaLiNg SiBuK????

Siapakah orang yang sibuk ?
Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s

Siapakah orang yang manis senyumannya?
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.
Siapakah orang yang kaya?
Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.

Siapakah orang yang miskin?
Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk - numpukkan harta
.
Siapakah orang yang rugi?
Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan.
Siapakah orang yang paling cantik?
Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.
Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?
Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.
Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?
Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikan lalu kuburnya menghimpitnya
.
Siapakah orang yang mempunyai akal?
Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari seksa neraka.

Read more...

..SeLaMaT TiNgGaL..

"Ya Allah, inilah bulan Ramadan yang didalamnya Engkau telah menurunkan Al-Quran yang telah berlalu. Aku berlindung dgn kekuasaanMu yang mulia, wahai pemilik fajar yang terbit dari malam2ku dan pemilik bulan Ramadan yang sudah berlalu ini. KepadaMu aku mengadukan kesalahan dan dosaku yang dengannya engkau akan menyeksaku pada hr perjumpaan denganMu kelak. Ya Allah! Janganlah engkau jadikan puasa ini sebagai puasa yang terakhir dalam hidupku. Seandainya Engkau bertetapan sebaliknya, maka jadikanlah puasaku ini sebagai puasa yang dirahmati bukan yang sia-sia semata. Ya Allah! Jadikanlah puasaku didalamnya mendapatkan hadiah pahala serta diterima sebagai amalan yang mendatangkan keredhaanMu dan daripada RasulMu. Serta dihubungkan cabang-cabangnya dengan pokok, dengan hak kemuliaan Nabi Muhammad SAW dan ahli keluarga Baginda SAW yang suci"
....Amin....

Read more...

Sunday, September 13, 2009

KaSiH



Kasih pada bunga,

Ia akan layu ...

Kasih pada manusia,

Ia akan mati..

Kasih pada Allah ,

Itulah kasih yang kekal abadi..

Read more...

@@SaLaM**

Halooo..... Dah lame aku tak berblog. Maklumlah skrg ni aku terlalu busy.. Mggu lepas from 8hb till 10 hb/09/2009 aku busy sgt. Aku jd pengawas peperiksaan UPSR kat SK Kg Aur..alaaa sblh ibam jer... Hbs jg peksa aku ader meeting lak.. Busy memanjang. Harap2 mggu ni leh la aku lepak jap.. Lg pun.. ni mggu last kiter berposa.. Tahun ni, aku buat satu jenis jer kuih.. yg lain aku beli..hehehe. Siap tel ibu x pyh buat kuih.. Along dh siap buat..buat kt kedai hehehhe.. Hmmm....Kesian ibu.. Raya kali ni kami x dpt nk tlg sgt.. Kami sume di perantauan.. Jumaat ni br blk.. Balik kampung..ooooo..balik kampung..hati girang.. Ok kiter jumpe di kg ya... Ibu ,ayah dan adik2ku tunggu kepulangan along ya.. Bye..
Read more...

Monday, September 7, 2009

**DeSsErT** Puding Karamel

Bahan-bahan
400cc(400ml) susu segar/susu cair
5 sudu besar gula halus
3 biji telur- pada suhu bilik
2 biji telur kuning-pada suhu bilik
2-3 titik esen vanila
[ KARaMEL ]
5 sudu besar gula
2 sudu besar air
Cara-cara
1. Sediakan karamel: Masukkan gula ke dalam periuk dengan 1 sudu besar air. Masak di atas api
sederhana. Bila nampak sedikit perang, masukkan 1 sudu lagi air. Masaklah sehingga perang.
Tuang ke dalam loyang. Ketepikan.
2. Masukkan telur dan kuning telur ke dalam mangkuk. Sambil dikacau masukkan gula sedikit
demi sedikit. Kacau dengan perlahan sehingga sebati. Jangan biarkan berbuih.
Dalam periuk lain masukkan susu dan esen vanila. Panaskan sehingga 60 degree. Jangan
sampai mendidih.
3. Dengan susu yang masih panas lagi, masukkan sikit demi sedikit susu ke dalam telur tadi.
Kacau sehingga sebati. Tuang ke dalam loyang yang ada karamel tadi.
4. Tutupkan loyang dengan 2 lapis aluminium foil. Kukus dengan api sederhana selama 30 minit
Atau boleh juga dibakar di dalam oven. Tapi perlulah diletakkkan air suam ke dalam dulang
pembakar. Bakar selama 40-45 minit pada suhu 150 degree.
5. Bila dah masak. Jangan buka aluminium foil. Biarkan 5 minit. Kemudian bolehlah dibuka.
Bila sejuk bolehlah disimpan dalam peti ais .

Read more...

Saturday, September 5, 2009

Ku PeRgi JuA


Read more...

Thursday, September 3, 2009

**** MaLaM PeRtAmA****

" Pada satu masa yang di tetapkan kita pasti di RISIK..
PERTUNANGAN sejak azali di hujung hadap nanti..
Berlangsung PERKAHWINAN dengan maut..
Hantaran sakit dan nazak tamu bertandang menghadiahkan 'tanus'..
Akad nikah bacaan talkin, berwalikan liang lahad..
Bersaksikan nisan, siraman mawar,keluarga terdekat..
MALAM PERTAMA berdindingkan tanah..
Menuntut janji sebuah PERKAHWINAN "

Read more...

SmS..?

SmS.. bermulalah detik perkenalanku dengan seseorang.. Nk tahu sape? Biarlah rahsia...hehehe. Hanya mggunakan perkataan SmS, dier dpat membina tujuh ayat yang bermakna.. Logik kan.. Korang bayangkan..Aku katakan padanya... "Andainyer nyawaku berada disaat2 akhir menghadapi Sakaratul Maut.. Ape yang akan awak katakan pada saya..buat kali terakhir? Korang tgk kt bawah.. apa yang dia katakan padaku.
SmS- Sedih Memang Sedih
SmS- Sehingga Merasa Sayu
SmS- Semasa Menanti Sakaratul Maut
SmS- Sambil Mengucap Selawat
SmS- Saya Memperlahankan Suara
SmS- Sambil Menyatakan Sesuatu
SmS- "Sayang Mengucap Sayang"
" Ya Allah .. nak menjerit rasenyer bl aku dengar dia kata mcm tu kt aku.. Insaf aku seketika" hehehehe.

Read more...

Wednesday, September 2, 2009

"BeRsYuKuRLaH"

Kekadang kita minta daripada Allah setangkai bunga segar
Ia beri kaktus berduri
Kita minta kupu-kupu
Diberi ulat berbulu
Kita sedih dan kecewa
Namun kemudian
Kaktus itu berbunga
Indah sekali!
Dan ulat itu pun menjadi kupu-kupu
Cantik sekali!
Itulah jalan Allah
Indah pada masanya
Allah tidak memberi apa yang kita harapkan
Tetapi Dia memberi apa yang kita perlukan
Kadang kita sedih
Kecewa, terluka
Tetapi jauh di atas segalanya
Dia telah mengatur yang terbaik dalam hidup kita
Sesungguhnya percayalah akan janji Allah kepada orang-orang yang beriman
Semoga kita di beri kekuatan untuk terus beriman kepadaNya
Kekalkan persaudaraan antara kita...

Read more...

MmMmMm.. Sedapnyer...

Roti Gulung Sosej
Bahan-bahan ( 4 orang )
8 keping roti tawar (gardenia @ apa saja) - dibuang tepinya
8 sosej ayam @ daging
1 biji telur - dipukul sedikit
secubit garam
sedikit serbuk lada sulah
breadcrumbs (serbuk roti) - secukupnya
minyak untuk menggoreng

Cara-cara
1. Gelek roti hingga nipis/leper
2. Balut sosej dengan roti yg leper tadi..gulungkan
3. Potong lebihan sosej yg lebih ditepi roti supaya nmpk kemas
4. Masukan garam & serbuk lada sulah dlm telur. Celup gulungan roti td ke dalam telur
5. Salut @ golek2kan roti yg dh dcelup dgn telur ke dlm breadcrumbs
6. Goreng gulungan roti td ke dalam minyak yg panas hingga kuning keemasan
7. Dh siap..enak dmkn bercicah sos & mayonis .

p/s: Resepi ni aku belajar dr adik aku ajah.. Thanks ajah. Cara ni x banyak pakai minyak .. Bgs utk kesihatan. Cubalah.. Selamat berbuka puasa.

Read more...

GoOD mOrNiNg



Bangun...bangun sekolah... Itulah jeritan suara di waktu pagi yg sering ku dengar.. Suara itu akan mengejutkan ku serta anak2 ku di asrama..Hehehe... Suara siapa ek.. Lu pikir la sendiri..
Hmmm.. Dah kul 5.. Time sahur.. Kita sahur dulu.. Hmmm...Sebelum aku terlupa....

" Mulakan dengan senyuman di pagi hari.. Pasti dunia akan tersenyum melihat dirimu"

Read more...

Tuesday, September 1, 2009

LuV and MiSs U..

" To LOVE someone is nothing,
to be LOVE by someone is something,
But to LOVE and to be LOVE by someone is Everything"

Read more...

@@@@ TrAnSiT KiTa @@@@

Bandaraya transit?
Berapa lama kat sini?
Ada teman ke sorang2 aje?
Nak bawak bekal apa?
Anak bini, harta benda yang aku kumpul dulu mana?
Nak balik semula buat persiapan sikit boleh ke?
Kalau tak duduk sini boleh tak?
Kalau dah transit, lepas ni nak pegi mana pulak?

Nyesal pun tak guna.
Hidup kita ni la sekali aja.
Jadi marila kita buat kerja.
Kerja Nabi, ajak manusia pada Allah, tu lah kerja kita.
Natijah kerja jadi bekalan kita.
Umur kita dah la tak seberapa.

Kerja ni la yang kita dah lupa.
Kita ingat berniaga, pejabat, petani tu la kerja.
Walaupun kita bukan Nabi, tapi Allah nak muliakan kita.
Kalau ada kerja lebih baik dari kerja ni, dah tentu Allah beri pada Nabi2 punya.
Bila kita tak buat kerja ni, tu lah pasal kita jadi hina.
Kita rasa kita hina sebab tak ada harta,tak ada kerajaan dan tentera.
Tapi kita salah sangka.

Nabi dah tunjuk kita cara.
Macamana nak berjaya.
Sahabat2 Nabi pun manusia macam kita.
Ada kedai, ada kebun, ada keluarga.
Tapi mereka tak lupa buat kerja.
Mereka jadikan kerja Nabi sebagai maksud hidup mereka.
Di zaman Umar r.a, Allah beri 2/3 dunia.
Walau mereka tak ingin dan minta.
Mereka ingin apa yang Nabi ingin, semua manusia masuk syurga.
Bukan macam kita, silap sikit, kita cap dia ahli neraka.

Hari ni kita kena buat kerja yang sama.
Kalau nak berjaya macam mereka.
Jangan ambik jalan Yahudi dan Nasara.
Nanti kita rugi dan sengsara.
Jadi kita kena taubat dan kembali buat kerja asal kita.
Jika benar kita cintakan agama.
Nasihat ni dituju khas untuk diri SAYA.
Read more...

MeNu BeRbUkA


Menu hari ni untuk berbuka.. Aku teringin nk makan sangat. Sakit kepala mcm mane skali pun aku ttp nk buat.. Alhamdulillah jadi akhirnye donut ku... Aku nak kongsi resepi donut ni ngan korang sume.. Jgn lupe ambik pen dan kertas..salin la yer...hehehe

Resepi Donut (sedaaaaaaap)
Bahan-bahan ( 18 biji - saiz besar )
3 1/2 sudu kecil yis segera (mauripan)
1/4 cawan air suam
1 1/2 cawan susu segar, pada suhu bilik ATAU dipanaskan sedikit
1 cawan majerin
1 sudu kecil garam
2 biji telur
1/3 cawan shortening/butter
5 cawan tepung gandum
Cara-cara
1.Masukkan air suam dan yis ke dalam mangkuk yang besar (mixing bowl), biar 5 minit atau sehingga berbuih.
2. Masukkan susu, gula, garam, telur, shortening/butter dan 2 cawan tepung. Gaulkan sehingga sebati. Masukkan lagi tepung sedikit demi sedikit sehingga menjadi doh. Uli doh sehingga permukaan ia jadi licin dan tidak melekat pada tangan.
3.Tutup mangkuk dengan kain lembab atau plastic wrap dan biarkan pada suhu bilik sehingga naik dua kali ganda. Bagi yg ada breadmaker, boleh sediakan doh dlm bread maker macam buat roti.
4.Taburkan sedikit tepung di atas papan canai, canaikan doh tadi kepada ketebalan 1/2 inci. Potong 'donut' dengan donut cutter. Bagi yg takde dunut cutter (macam sy), bahagikan doh kepada 18 bahagian yg seimbang. Bulatkan doh, buat lobang ditengah-tengah degan jari.
5.Tutup donut dengan kain kering dan rehat selama 30 minit atau sehingga naik dua kali ganda.
6.Panaskan minyak. Goreng donut dengan api kecil atau sederhana sehingga perang keemasan. Jangan guna api besar, nanti doh kat dalam tak masak.
7.Toskan minyak. Salut degan icing semasa donut itu masih panas.
P/S : Sedap dimakan, tapi jangan makan banyak2 nanti gebu macam donut ni! hehehe

Read more...

SeKaDaR ReNuNgAN KiTa....

Sekadar renungan...........buat peringatan buat diriku yang sering terlepas pandang. Aku telah menemui sebuah rumah yang usang. Rumah itu hanya berdindingkan buluh bertanggakan batang kelapa. Di serambi rumah itu ada beberapa anak kecil yang kelihatan lesu dan letih. Aku hampiri mereka lalu bertanya kepada yang paling tua antara mereka, seorang kakak yang berumur baru kira-kira 11 tahun:
"Mana emak? "
"Mak pergi menoreh," jawabnya.
"Mana bapak?"
"Bapak pergi kerja..."
"Habis tu adik yang kecil ini siapa yang jaga?"
Di situ ada seorang bayi dalam lingkungan umur 5 bulan.
"Adik ini sayalah yang jaga." Jawab budak berkenaan.
"Awak ada berapa orang adik-beradik?"
"Sepuluh."
"Adik ni yang ke berapa?"
"Saya yang kelapan."
"Mana abang-abang kamu pergi?"
"Tolong emak menoreh."
"Adik puasa hari ini?"
"Sama je makcik, puasa ke tidak.. Kami ni makan sekali je sehari..." Jawabnya.
Mendengar kata-kata itu aku sungguh terharu.
Lalu aku bertanya lagi
"Adik bersekolah dimana?"
"Saya tak sekolah.. Emak bapak tak mampu..".
"Bapak kerja apa?"
"Tangkap ikan kat sungai nak buat lauk bukak puasa ".
Budak itu memberi tahu, lebih baiklah bulan puasa berbanding bulan lain kerana pada bulan puasa mereka dapat makan kuih. Ada saja orang yang hantar. Aku berlalu dari situ dengan seribu-satu keinsafan. Kebetulan di simpang jalan ada orang menjual daging lembu tempatan. Aku beli satu kilo tulang lembu. Di kedai runcit pula, aku beli rempah sup dan sepuluh kilo beras untuk disedekahkan kepada keluarga itu. Bila saja aku beri barang-barang itu pada adiknya, dia melompat kegembiraan sambil menjerit "Yeh yeh..! Kita dapat makan daging malam ni..!". Aku bertanya kepada si kakak mengapa adiknya girang sangat. Dia memberitahu aku, sejak dari raya korban tahun lepas baru sekarang mereka berpeluang makan daging lembu sekali lagi. Seminggu kemudian aku datang lagi ke rumah itu. Bila mereka melihat aku datang, mereka girang menyambutku di pintu rumah. Kebetulan pada hari itu aku sempat berjumpa dengan ibu mereka. Sungguh menyedihkan cerita yang aku dengar: Anak yang berumur 4 tahun itu memberitahu padaku bahawa mereka sudah seminggu makan sup tulang yang aku berikan hari itu.
"Tiap-tiap hari mak buat sup, sedaplah Makcik.."
Aku bertanya kepada emaknya macam mana dia lakukan hinggakan sup itu boleh tahan sampai satu minggu? Dia memberitahu padaku bahawa pada hari pertama dia merebus tulang itu,dia telah berpesan kepada anak-anaknya agar tidak membuangkan tulang yang telah dimakan. Dia kutip semula semua tulang-tulang itu dan merebusnya semula untuk dimakan pada hari berikutnya. Itulah yang dia lakukan setiap hari. Dia berkata
"Kalau tidak dapat makan isi, hirup air rebusan tulang pun dah lebih dari cukup untuk anak-anak saya. Dia orang suka sangat.
" Aku bertanya lagi "Upah menoreh berapa kakak dapat?"
"Cuma RM3.00 sehari."
"Ayahnya bekerja macam mana"
"Kalau dia dapat ikan itulah yang dibuat lauk setiap hari."
Rupa-rupanya aku terlupa bahawa aku sebenarnya hidup dalam keadaan mewah.. Pernahkah anda menghirup air rebusan tulang yang direbus semula sepanjang hidup anda? Atau adakah anda buang saja tulang itu beserta daging-daging yang ada padanya kerana anda kata ianya "TAK SEDAP"? Mungkin kita sudah terbiasa hidup senang hinggakan kita lupa bahawa kalau pun kita susah, masih ramai lagi orang yang lebih susah dari kita.

Read more...

Monday, August 31, 2009

Kasihan anak2ku...

( inilah sup ikan yang ibuku masak...sedappp..)

Alhamdulillahh..br lepas berbuka tadi.. Hr ni aku masak simple jer. Maklum ler kt sini aku lone ranger..Kalau kt kg ramai ahli.. Seronok bl dpt berbuka bersama..Macam2 nk masak.. Paling aku suke bl ibu ku masak sup ikan. Perghhh.. Mmg sedap.. SECUKUP RASA.. Masakan ibu.. mestilah bestkan.. Hmm.. Nak dijadikan cerite.. Ketika aku sedang berbuka puasa.. aku terdengar ketukan dipintu.. Aku terkejut.. dan aku pun membuka la pintu.. Korang nk tahu saper yg ketuk... jeng..jeng..jeng..suspen jer bunyi ..hehehhe. Anak2ku yang ketuk pintu tu.. Anak2? Korang mesti terkejut kan..Aku lone ranger ..mcm mane lak ader anak.. Sebenarnyer.. Aku ni dok kt asrama pusat SK Bukit Ibam. Aku jd warden kt sini..asrama ni pelajanyer majoriti orang asli..hehehe. Mcm x cayer kan.. Itu lah hakikatnyer.. Ehhh..Citer aku x habis lagi... Nape anak2 aku ketuk pintu? Aku tanya kt mereka knape.. Mrk bagitahu.. dewan makan asrama tutup. Kebetulan bdk2 ni puasa. So aku ajak mrk masuk kedalam umah. Aku jd panik.. Aku x tau nk masak ape. Aku buka peti sejuk..nampak telur ayam.. aku goreng telur n masak nasi lagi.. aku hidangkan lauk yang aku masak tadi.. alaaa biasa la tomyam sayur n terung goreng pedas.. Aku suruh mrk makan.. Kesian aku tgk anak2 aku makan.. Sedih bila aku tgk mrk.. Tapi, dlm sedih2 tu...aku rasa seronok plak bila aku ader teman berbuka... Alhamdulillah.. Itu saje cite utk hr nie. Hr pun dh lewat malam.. Esok nak bangun sahur n esok dh mula kerja.. X sabor nak g sekolah.. Gd nite everybody...mmmmuah.

Read more...

Some TiPs..

40 Tips for A Smoth Life

1. Take a 10-30 minutes walk every day. And while you walk, smile.
2. Sit in silence for at least 10 minutes each day..
3. Sleep for 7 hours.
4. Live with the 3 E's -- Energy, Enthusiasm, and Empathy.
5. Play more games.
6. Read more books than you did in 2007.
7. Make time to practice meditation, yoga, and prayer. They provide us with daily fuel for our
busy lives.
8. Spend time with people over the age of 70 & under the age of 6.
9. Dream more while you are awake.
10. Eat more foods that grow on trees and plants and eat less food that is manufactured in
plants.
11. Drink plenty of water.
12. Try to make at least three people smile each day.
13. Don't waste your precious energy on gossip.
14. Forget issues of the past. Don't remind your partner with his/her mistakes of the past. That
will ruin your present happiness.
15. Don't have negative thoughts or things you cannot control. Instead invest your energy in the
positive present moment.
16. Realize that life is a school and you are here to learn. Problems are simply part of the
curriculum that appear and fade away like algebra class but the lessons you learn will last a
lifetime.
17. Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dinner like a beggar.
18. Smile and laugh more.
19. Life is too short to waste time hating anyone. Don't hate others.
20. Don't take yourself so seriously. No one else does.
21. You don't have to win every argument. Agree to disagree.
22. Make peace with your past so it won't spoil the present.
23. Don't compare your life to others'. You have no idea what their journey is all about. Don't
compare your partner with others.
24. No one is in charge of your happiness except you.
25. Forgive everyone for everything.
26. What other people think of you is none of your business.
27. GOD heals everything.
28. However good or bad a situation is, it will change.
29. Your job won't take care of you when you are sick. Your friends will. Stay in touch.
30. Get rid of anything that isn't useful, beautiful or joyful.
31. Envy is a waste of time. You already have all you need.
32. The best is yet to come.
33. No matter how you feel, get up, dress up and show up.
34. Do the right thing!
35. Call your family often.
36. Your Inner most is always happy. So, be happy.
37. Each day give something good to others.
38. Don't over do. Keep your limits.
39. When you awake alive in the morning, thank GOD for it.
40. Please Forward this to everyone you care about.
Read more...

AdAb2 MaKaN ...

BINA PERIBADI WAKTU MAKAN
Pakar motivasi bebas Prof. Hazrina Binti Zainal menyarankan agar ibubapa menjadikan waktu makan sekeluarga sebagai waktu untukmembetulkan kehidupan atau membina peribadi anak-anak. Kerana waktu makan adalah program bersahaja yang besar impaknya dalam hidup.Antara didikan yang boleh diterapkan kepada anak-anak pada waktu makan:

1. Tunggu orang yang paling tua"Kalau ada ayah, suapan pertama hendaklah dimulakan oleh ayah.. Kalau tidak ada ayah, emak dulu. Rahsia di sebaliknya, bila dikekalkan begitu selama tiga bulan, akan tumbuh di hati anak rasa hormat kepada yang lebih tua walaupun di luar pandangan kita. Jadi kalau kita hendak tahu macam mana anak kita di luar pandangan kita, tengok waktu makan."

2. Baca bismalah dan guna tangan kanan"Anak kita tidak akan sanggup untuk memasukkan makanan ke mulut atau memegang sesuatu yang bukan haknya. Yang biasa dia ambil masuk kemulut dengan nama Allah dan biasa memegang yang halal dengan tangan kanan. Melalui amalan yang mudah ini, roh kita dimonitor oleh syariat. Amal an ini tak perlu pada tenaga dan wang ringgit yang banyak tapi perlu pada kesabaran dan istiqamah."

3. Ambil lauk terdekat dulu"Bagi cubitan lauk yang pertama, ambil yang paling dekat. Kenapa?Melatih sabar. Kali kedua jika hendak ambil yang jauh tak mengapa,itu dikira usaha ikhtiar untuk dapat yang lebih baik. Ia mempengaruhi corak kehidupan dan corak kita bekerja."Kalau ayah atau ibu hendak membina sifat penyayang, ambil lauk yang pertama letak di pinggan anak. Memang anak akan rasa lain. Kalau dia tak mahu lauk itu tak mengapa tapi kita memberi tu yang mustahak.Kalau kita buat macam itu, dia juga akan jadi macam itu pada orang lain. Kita sudah bina masyarakat penyayang di dalam rumah kita.Malah untuk latih anak cinta pada saudaranya yang lain, itulah waktunya."

4. Kawal suapan"Bila ambil makanan untuk suap ke mulut, jangan diangkat suapan seterusnya selagi di dalam mulut itu belum ditelan. Sesudah ditelan,baru angkat suapan seterusnya masuk ke mulut. Untuk apa? Melatih jangan tamak dan bersifat qanaah ? mencukupi apa yang ada. Atau lebih tepat, melatih syukur terhadap apa yang Allah kurniakan."Ustaz Sobri berkata, "Perkara ini kalau dilatih betul-betul, iaakan menumbuhkan sifat-sifat mulia di dalam diri. Sebab makan adalah perkara yang kita benar-benar buat dengan hati, sebab itu ia mempengaruhi roh."
Read more...

AdEr 9 SeBaB HATI KiTeR tAk BaHaGiA..




Banyakkan Zikrullah...



Antara mazmummah utama yang menghilangkan bahagia di hati ialah :

1. Pemarah- paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia. Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak tenang.
2. Pendendam- tersembunyi iaitu ibarat mengumpul lahar di dalam dada. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam hatta secara yang kecil-kecil sekalipun seperti sakitkan hati atau tempelak orang yang didendami itu. Sebab itu orang pendendam mudah kena sakit jantung.
3. Hasad dengki - amalanya hangus akibat hasad dengkinya itu kerana ia memiliki sifat ketuhanan.
4. Bakhil - sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta, kesenangan, pangkat dll. dari dirinya. Contohnya sentiasa berdalih mengatakan ia tiada duit. (rezeki yang diberi oleh Allah elok dikongsi bersama..-derma) Allah lebih sayang orang yang fasiq tetapi pemurah tetapi benci orang yang abid tetapi bakhil. Kerana walaupun fasiq, pemurahnya itu tetap memberi manfaat pada orang lain kerana kadangkala rezeki itu Allah beri melalui maknusia
5. Tamak- orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air laut...walau berapa banyak yg diminum tetap tak abis jugak...lagipun org tamak selalu rugi... ** Ingat ! yang dikatakan harta atau rezeki kita bila ia dipakai atau digunakan oleh kita. Selagi tidak diguna iaitu disimpan, itu belum boleh dikatakan rezeki kita. (mungkin ada hak orang lain di situ) Biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan.
6. Tidak sabar- andainya perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar apatah lagi hal-hal yang lebih besar. (oleh itu banyak2kanlah bersabar bila hadapi dugaan..cthnyer time keja banyak..tetap maintain vogue walau keja bertimbun atas meja..heh..heh..)
7. Ego - ibu segala mazmummah jadi ia membuatkan seseorang paling tidak tenang. Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar dari sudut zahir mahupun batin.
8. Riak- terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji. Sentiasa berlakun-lakun di depan orang. Jika ia dipuji, ia akan menambah amalnya tetapi jika dikeji, ia akan mengurangkan amalnya. -Allah marah kalau kita riak..takabbur dgn aper yg kita ada..
9. Cinta dunia - tidak dapat menderita, ...dapat pun menderita kerana bila sudah dapat susah pula menjaganya. Berhartalah tidak mengapa tetapi kawal hati jangan diletakkan pada harta itu. biler mati cuma bawa amalan dan doa anak yg soleh/solehah... Cinta dunia merupakan "neraka dunia" kerana dunia itu "panas" akibat ia merupakan barang buruan dan rebutan. Jadi letakkanlah akhirat itu di hati dan dunia itu di tangan supaya dunia itu senang dibahagi-bahagi dan akhirat dibawa mati..

Kesimpulan :
Jadi yang meragut kebahagiaan sebenarnya bukanlah secara TOTALnya disebabkan kemiskinan, musibah, kesibukan dllnya. tetapi ialah MAZMUMMAH. Makin tinggi mazmummah seseorang, makin ia tidak BAHAGIA. Samada bermujahadah atau biarkan saja mazmummah itu, kedua-duanya tetap menderita tetapi andainya bermujahadah kita akan dibantu Allah dan akan bahagia jua akhirnya. So..sama-samalah kite sentiasa ingat mengingati antara satu sama lain...andai kita terleka dengan dunia buruklahh padahnya. Wallahualam"
Read more...

Sunday, August 30, 2009

Amalkan..



Read more...

Mencari Cinta...

Bismillahirahmannirahim..

Ramai yang ingin bercinta sebelum berkahwin. Bagi mereka, apabila bertemu seseorang yang dapat menyentuh hati dan perasaan seperti di dalam filem-filem telenovela Korea, atau filem-filem Hindi barulah mereka akan bersedia mendirikan rumahtangga.

Selagi belum ada yang boleh mengusik hati dan perasaan, mereka akan menganggap semua itu bukanlah satu cinta sejati. Lalu mereka akan menjalani hidup mereka dengan berkhayal untuk menjumpai “Mr Right” atau “Ms Right” mereka.

Mereka akan berasa gembira dan ingin mendirikan rumahtangga apabila individu-individu ini tiba-tiba muncul dalam hidup. Itupun setelah mereka “betul-betul mengenali” individu ini, berselisih faham, bertekak dan berbaik semula, BARULAH mereka mendakwa diri mereka sedang dilamun cinta.

Apabila mendirikan rumahtangga, perasaan cinta itu dibawa bersama dengan harapan ia akan terus kekal begitu. Ramai yang terlupa atau tidak sedar bahawa tanggungjawab suami atau isteri adalah berbeza sekali dengan tanggungjawab sepasang kekasih, ia tidak terhad kepada menghantar dan menjemput dari tempat kerja sahaja. Ia lebih daripada itu.

Ada pula yang terlampau “bahagia” sehingga melupakan kedua orang tua. Ada juga yang berasa tertekan dengan kehadiran anak-anak yang dikurniakan oleh Allah.

Akhirnya alam perkhawinan mereka tidak menjadi seperti yang diinginkan, tidak seindah filem-filem telenovela Korea atau filem-filem cinta Hindi kerana ia akan diselubungi dengan pelbagai masalah.

ALAM PERCINTAAN SEBELUM BERKAHWIN

Bercinta sebelum berkahwin adalah sebahagian daripada budaya Hedonisme yang mengajar manusia fahaman “kebahagiaan hanya dicapai apabila ada keseronokkan di hati”. Akibatnya kebahagian itu hanya seketika kerana keseronokkan yang dilakukan kadang-kala mendatang masalah sosial dan masalah peribadi yang lain. Sedangkan Islam mengajar sesuatu yang lebih baik.

Budaya ini telah lama menyerap ke dalam masyarakat Melayu semenjak Hikayat 1001 malam dibukukan. Seseorang yang sedang khayal dan seronok bercinta dengan pasangannya akan menganggap diri mereka sedang menikmati kebahagiaan. Lalu kerana rasa bahagia inilah mereka membuat keputusan untuk mendirikan rumahtangga.

Persoalannya adalah mudah, mampukah kebahagian tersebut kekal 10 atau 20 tahun akan datang? Boleh atau tidak mereka berasa bahagia apabila hadir di antara mereka anak-anak dengan pelbagai kerenah.

WANITA MENGADU TENTANG CINTA KEPADA UMAR

Pada zaman Umar Al-Khattab r.a. sebagai khalifah, ada seorang wanita yang datang mengadu dan mengaku kepada beliau r.a. bahawa dirinya tidak lagi mencintai suaminya. Dia lalu meminta nasihat daripada Umar r.a. apakah cara terbaik dalam mengatasi masalah ini. Katanya hidup yang tidak dihiasi dengan cinta amat membosankan.

Lalu Umar berkata “Jika ada di antara kamu, wahai perempuan, yang tidak cinta kepada seorang di antara kami para lelaki, tidak usahlah hal itu dikhabarkan kepadanya (suami itu). Kerana hanya sedikit rumahtangga yang dibina berdasarkan cinta. Kebanggaan hanyalah (rumahtangga) yang didirikan atas dasar hasab.”

Hasab di sini bermaksud kemulian budi, sifat dermawan, sopan santun, akhlak yang baik dan sebagainya yang menyebabkan seseorang itu disegani. Dalam erti kata moden, imej yang baik.

Kata-kata ini membawa maksud bahawa, amat jarang sekali sesuatu perkahwinan yang membanggakan dibina berdasarkan cinta. Perkahwinan yang menjadi kebanggaan biasanya dibina atas dasar hasab yang baik.

Ini adalah satu kata-kata emas yang jika direnung, ia membawa maksud yang amat mendalam. Sebenarnya terdapat pelbagai elemen lain yang dapat mempengaruhi kebahagiaan dan kebanggaan sesuatu rumahtangga selain cinta dan seks.

DISEBALIK PERKAHWINAN

Sepasang manusia yang diijab-kabulkan akan melalui pelbagai ujian daripada Allah swt. Masing-masing akan melihat kelemahan dan kelebihan diri yang lain. Justeru akan muncul pula perasaan benci, marah dan sebagainya. Tambahan pula, sebagai manusia kita tidak akan lari dari melakukan kesilapan. Keadaan akan menjadi buruk apabila kesilapan-kesilapan yang dilakukan menghakis sedikit demi sedikit perasaan cinta yang menjadi asas perkahwinan tersebut.

Dititik inilah biasanya muncul masalah “suami curang” atau “isteri curang”. Masing-masing cuba mencari cinta baru dari luar rumah. Perilaku-perilaku ini seterusnya akan mewujudkan situasi yang amat buruk apabila perasaan cinta itu didorongi pula oleh nafsu seks.

Apabila cinta itu terhakis, apa lagi yang tinggal dalam perkahwinan? Adakah ia mampu bertahan sehingga ke akhir hayat atau sebaliknya. Kita melihat banyak kes-kes penceraian di dada akhbar setiap hari. Kebanyakkannya berkahwin kerana cinta semasa mereka dan bukannya kerana menganggap bahawa perkahwinan adalah suruhan agama.

APABILA CINTA TIDAK MENJADI ASAS

Berbeza keadaan dengan rumahtangga yang tidak dibina atas asas cinta. Percintaan hanya wujud selepas perkahwinan. Banyak rumahtangga yang berjaya dibina berpuluh-puluh tahun lamanya dan dapat bertahan sehingga dipisahkan oleh liang lahat. Semakin hari semakin mesra, semakin sayang, semakin bahagia.

Setiap hari kedua-dua pasangan sama-sama belajar mengenali satu sama lain. Berbeza dengan mereka yang mendirikan rumahtangga yang berasaskan cinta dan seks, mereka yang mendirikan rumahtangga atas sebab hasab akan menjumpai lebih banyak nikmat lain, mereka akan menjumpai kebahagian di dunia.

Atas dasar itulah kita sering lihat masalah penceraian adalah perkara biasa pada zaman sekarang. Padahal ia adalah sesuatu yang jarang didengari dalam masyarakat Melayu lama. Masyarakat Melayu lama berkahwin bukan kerana soal seks atau cinta, tetapi pernikahan mereka adalah berdasarkan hasab.

Siti Khadijah r.a. tidak pernah bercinta dengan Rasulullah s.a.w. . Beliau terpikat dengan Rasulullah s.a.w. disebabkan budi pekerti dan akhlak Rasulullah s.a.w. yang mulia. Perkahwinan beliau dengan Rasulullah s.a.w. kekal sehingga akhir hayat beliau. Faktor usia, harta dan keturunan bangsawan Rasulullah s.a.w. bukanlah faktor utama.

Terdapat beberapa riwayat hadith yang menceritakan bagaimana sayangnya Rasulullah s.a.w kepada Khatijah r.a. melebihi isteri-isterinya yang lain. Di antaranya :

Aisyah r.a. berkata, Aku tidak pernah cemburu kepada seorang pun dari isteri Nabi s.a.w seperti cemburuku kepada Khadijah karena Rasulullah banyak menyebutnya dan menyanjungnya dan setiap kali menyembelih kurban Nabi s.a.w. akan menyisihkannya sebahagian untuk dikirimkan kepada perempuan-perempuan sahabat Khadtijah. Kadang-kala aku berkata, “Seperti bumi ini tidak ada perempuan lain selain Khadtijah” Nabi s.a.w bersabda, “Demikian banyak kelebihan Khadtijah, dan darinya aku memperoleh anak. {Riwayat Bukhari}

Sejarah tidak melakarkan bahawa Rasulullah s.a.w pernah melalui zaman percintaan bersama dengan Khadtijah r.a. sebelum mereka berumahtanggga. Malah Muhammad Hussein Haekal menyatakan bahawa Rasulullah s.a.w bimbang akan kedudukkan kewangannya apabila dicadangkan oleh Nurfaisah untuk berkahwin dengan Khadtijah r.a. {Sejarah Hidup Muhammad (terjemahan Ali Audah), Litera AntarNusa, Mac 2006, m/s 67}Ini menunjukkan bahawa Rasulullah s.a.w tidak ada apa-apa hubungan dengan Khadtijah r.a. sebelum mereka berkahwin. Perkahwinan beliau r.a. dengan Khadtijah r.a. merupakan satu perkahwinan yang terhormat dan berasaskan hasab.

Ini adalah selaras dengan wasiat Rasulullah s.a.w. kepada kita agar memilih calon-calon pasangan hidup yang beragama dan bukannya berasaskan percintaan. Hanya mereka yang menjiwai agama adalah mereka yang mempunyai budi pekerti dan akhlak yang baik.

KESIMPULAN

Amat bijak sekali sekiranya kita mengambil keputusan untuk tidak menunggu lagi kemunculan “cinta sejati” Sebaliknya kita mula mencari mereka yang mempunyai agama yang baik, kahwinilah dan belajar mencintai mereka selepas berkahwin, kerana kebahagiannya telah pun dijamin oleh Rasulullah s.a.w., malah Allah telah menjanjikan rahmatNya. wallahualam.
Read more...

Kek Coklat Kukus















Skrang nie.. aku ade hobi baru..
Hobi membuat kek.. Baru2 nie aku try buat kek coklat kukus.. Alhamdulillah ... menjadi akhirnyer.. Sebelum ni punya la payah nk buat .. banyak kali try.. x jadi2.. At last.. you all tgk la gambar kat sebelah yer.. Best tak?
Must remember.'Practice makes perfect'

Bahan A
1 cawan serbuk koko
1 cawan gula pasir
1 cawan susu cair
1 cawan minyak masak
1/2 cawan susu pekat

Bahan B
1 1/4 cawan tepung gandum
1 sudu teh soda bikarbonat1 sudu teh baking powder(ayak bersama)
1 sudu teh esen vanila
3 biji telur

Cara-cara:
1.Masak dan cairkan bahan A atas api yang kecil hingga sebati.
2.Sementara masak bahan A,pukul telur hingga kembang.
3.Campur bahan A yang telah masak tadi ke dalam telur yang sudah kembang berserta esen
vanila,pukul hingga sebati.
4.Akhir sekali masuk bahan B yang telah diayak bersama-sama,kacau hingga sebati.
5.Masukan ke dalam baking tray dan kukus sekurang-kurangnya 1 jam.(penutup kukus
hendaklah di balut dengan kain bersih)

@@@@ SELAMAT MENCUBA@@@
Read more...

Saturday, August 29, 2009

Goodbye....

Huwaaa.....sedihnyer...
Esok akue dah nak balik .. After sahur dh kn gerak ke ibam. Coz tomorrow I have an extra class for year 6 at 8 o'clock . Maklumlah..x lama lagi my students nk exam dah.. UPSR just around the corner. Semoga anak-anak didikku berjaya mencapai kecemerlangan ..
Read more...

Friday, August 28, 2009

Rahsia senyuman...

Banyak rahsia senyuman yang perlu korang tahu.....


1. Para saintis mendapati senyum dan ketawa merupakan satu senaman berbentuk jogging
dalaman di mana dapat merangsang seluruh tubuh dan mampu memberi manfaat berguna
kepada sistem saraf otak dan juga hormon-hormon.

2. Pengkaji dan pengamal barat percaya dengan memulakan hari dengan senyuman bukan
sahaja berupayamenceriakan hidup anda tetapi memberi banyak kebaikan kepada
kesihatan. Apabila kita tersenyum, badan turut 'tersenyum' dan menganggap kita gembira.
Kajian menunjukkan senyuman memperlahankan aliran darah yang melalui sinus ke otak.

3. Apabila darah yang 'sudah sejuk' ini sampai ke hipotalamus (bahagian yang mengawal suhu
badan dan emosi) ia menghasilkan kesan 'gembira'. Selain itu, apabila kita tersenyum, kita
hanya menggunakan 17 otot muka berbanding 43 ketika mengerutkan dahi.

4. Senyuman bukan sekadar reaksi gerak muka, tetapi turut mempunyai kaitan dengan
penghasilan endorphin dalam otak yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi
menjadikan seseorang itu rasa lebih selesa dengan diri sendiri.

5. Kajian menunjukkan individu yang ketawa 100 kali dalam tempoh 24 jam mendapat manfaat
kardiovaskular sama seperti bersenam 10 minit. Hal ini terjadi kerana apabila kita ketawa,
tekanan darah dan kadar dengupan jantung meningkat. Kemudian kedua-dua kadar ini akan
turun iaitu lebih rendah daripada paras sebelum anda ketawa.

6. Anda juga perlu sedar bahawa kanak-kanak lebih banyak ketawa dari orang dewasa. Kanak-
kanak berumur antara empat hingga enam tahun ketawa 400 kali sehari berbanding hanya
15 kali sehari di kalangan orang dewasa. Jesteru tidak hairan jika orang dewasa lebih mudah
diserang penyakit serta mengalami masalah tekanan dan kemurungan.

7. Kajian yang dibuat oleh sekumpulan saintis dari Universiti Pusat Perubatan California
menjelaskan terdapat dua jenis 'stress' iaitu stress yang baik dan stress yang tidak baik.
Senyum dan ketawa dikategorikan sebagai stress yang baik. Stress yang tidak baik akan
memberi tekanan kepada sistem ketahanan badan.

8. Dalam kajian di atas, dua kumpulan orang dewasa telah digunakan sebagai eksperimen.
Kumpulan pertama dipertontonkan cerita-cerita lucu manakala kumpulan kedua diletakkan
disebuah bilik tanpa berbuat apa-apa. Sampel darah diambil 10 minit sebelum dan selepas
kajian dibuat. Dari keputusan sampel darah tersebut, kumpulan pertama didapati
peningkatan hormon semakin baik seperti hormon 'endorphins' dan hormon
'neurotransmitters' dan penurunan tahap hormon stress 'cortisol' dan 'adrenaline' .

9. Ketika kita ketawa, sel pembunuh tumor dan virus semulajadi dalam badan akan bertambah
selaras dengan pertambahan Gamma-inteferon (protein melawan penyakit), sel T (yang
penting untuk sistem pertahanan badan) dan sel B (yang menghasilkan antibodi melawan
penyakit).

10.Senyuman juga mampu merendahkan tekanan darah, menambah kemasukan oksigen dalam
darah dan ini secara tidak langsung merangsang proses penyembuhan. Banyak kajian
terbukti bahawa tekanan emosi seperti kemurungan, kemarahan atau keresahan mempunyai
kaitan dengan sakit jantung.

11.Senyuman yang diakhiri dengan ketawa mengaktifkan kimia badan dan secara tidak langsung
merendahkan risiko penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok, atritis dan ulser. Pusat
Perubatan Universiti Maryland menjalankan kajian ke atas 300 responden dan mendapati 40
peratus orang yang mengidap penyakit jantung kurang ketawa berbanding orang yang sihat.

12.Senyuman dan ketawa antara senaman yang baik kerana ia membabitkan diafragma,
abdomen, sistem pernafasan, muka, kaki dan otot belakang badan. Ketawa 'mengurut' organ
dalam abdomen dan menguatkan otot abdomen, merangsang kedua-dua belah otak dan
meningkatkan keupayaan untuk belajar. Ia melegakan ketegangan otot dan tekanan
psikologi; membuatkan otak lebih peka serta bersedia menerima maklumat baru.

13.Ketawa juga dikatakan mampu memperbaiki fungsi usus, sekali gus meningkatkan
pencernaan dan penyerapan nutrient dalam badan. Ada juga yang percaya ketawa boleh
membakar kalori seperti kita bersenam beberapa minit.

14.Selain memberi pelbagai kebaikan kepada tubuh, dalam ajaran Islam sendiri mengatakan
senyum itu satu sedekah. Senyum mampu menjadi penawar pada penyakit rohani yang
kronik. Senyum tidak perlu modal, hanya sekelumit rasa ikhlas yang bisa memaniskan
senyuman itu. Senyuman yang dilemparkan mampu menyerikan hari insan lain. Mungkin
juga mampu menyejukkan hati yang sedang marah atau mampu juga untuk memulakan
sesebuah ikatan.


Pujangga menyebut :" SENYUM ITU KELOPAK. KETAWA ITU BUNGA YANG SEMPURNA KEMBANGNYA".
Read more...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My OfFiCe